Ett privat flygfält i Falkenberg blev grunden till Falkenbergs Flygklubb. Flygfältet ägdes av lantbrukare och innehavare av flygcertifikat Bengt Stener på Björnhults Gård strax NV om Falkenberg. Det förelåg stor risk för att fältet skulle nedläggas efter att ha varit i bruk 11 år men bildandet av Falkenbergs Flygklubb sommaren 1977 och kommunens beslut att bevilja ett driftsbidrag blev en nystart för flygfältet med två stråk 12/30 med längden 750m och 05/23 med längden 520m.
Stadgar för Falkenbergs Flygklubb antogs på ett allmänt möte den 30 juni 1977. Anslutning till KSAK bekräftades för 28 medlemmar och inträde i Svenska Flygsportförbundet, vilket ger medlemskap i Sveriges Riksidrottsförbund.
Flygklubben inköpte en Cessna 177, SE-FES, rustade upp fältet med vindstrut, SPAF_VASIS och tankningsanläggning (Avgas 100 ll). Klubben fick tillgång till bostadshus med 2 sovrum , allrum och kök. En hangar med god plats för det inköpta flygplanet som levererades den 12 juni 1977 och hade plats för ytterligare ett eller möjligen 2 flygplan uppfördes.

Flygfältet besiktigades av dåvarande Luftfartsverket Luftfartsinspektion Södra Distriktet den 2 augusti 1978 och resulterade i ett antal mindre anmärkningar, som åtgärdades av flygklubben annan fastställd tidsfrist den 31 oktober 1978.
Detta flygfält kom att benämnas ”FALKLANDA” och fick en fin utveckling med bl a en fältbelysning som medgav start och landning i mörker och totalt ca 500 landningar det gångna året.
Flygklubbens Cessna 177 SE-FES råkade tyvärr ut för ett haveri med två vuxna och tre barn, som till all lycka klarade sig utan några fysiska skador däremot kunde flygplanet inte räddas utan kasserades och småningom ersattes med en Cessna 182 Skylane II SE-GXY som senare ersattes av en Cessna Cardinal F177RG SE-FZZ.
På flygfältet stationerades även ett tvåmotorigt privatägt flygplan en Cessna 337 SE-GOK, som är av typen ”push and pull” dvs en dragande motor och en skjutande motor samt full avisningsutrustning och med goda kortfältsegenskaper, som gjorde maskinen väl lämpad för Falklanda.
En stor bemärkelsedag för flygklubben var dagen då flygklubben lyckades få flygvapnet att uppträda med sin uppvisningsgrupp ”EN SEXA SKÅNE” dvs sex SK60 jetflygplan , som utförde en bejublad uppvisning över Falklanda. Denna följdes av en fin uppvisning av klubbens flyglärare Lars-Erik ”Lasse” Strandberg i ett av flygvapnets skolflygplan SK61.
Utvecklingen inom Flygklubben och på Falklanda fortgick till i slutet av 1980-talet då kommunen pga finansiella problem ansåg sig vara tvungen att säga upp avtalet om driftsbidrag, vilket ledde till att markägaren inte längre ville upplåta sin mark till flygfältet ”FALKLANDA” och Falkenbergs Flygklubb, som för sin fortsatta verksamhet fick söka sig till ett annat fält och till stor lycka fanns ett lämpligt fält ”LARSLANDA” ganska nära i Morup. Detta nya flygfält togs i bruk av flygklubben 1992 med flytt av hangar och tankningsanläggning och iordningställning av gräsbanan både förlängning, breddning och utjämning av densamma till en av de finaste gräsbanorna i landet.
Flygfältet tilldelades platsindikatorn ”ESGF” av luftfartsverket och på fältet huserar numera ett förhållandevis stort antal flygplan både två och fyrsitsiga i tre hangarer.
Från 2013 utgår flygningarna under Wheels and Wings från ESGF vilket brukar dra mycket folk som vill se på uppvisningsplanen
Under 2024 kunde flygklubben dessutom tända en fin belysningsanläggning, som medger mörkerflygning och som kan tändas både från marken och flygplan. Vidare har tankningsanläggningen kunnat förses med ytterligare en tank för tillhandahållning av bränsle av typen 91/96 förutom 100LL som finns sedan tidigare.
Mer om Larsland (ESGF) finns att läsa här https://filer.hembygd.se/morup-stafsinge/uploads/files/2025/01/04/LsarrasLlanda.pdf